Göran Hellborg Utbildningsledare Visualisering av arkitektur / Visualisering av Rum, Inredning och Produkter 070 630 99 33 Arkitekt SAR/MSA

Studenter berättar

Här kommer några inblickar från studenter som läst utbildnigsprogrammet "Visuell design - arkitektur och inredning" hos oss i Eksjö.

 

Hej,
Mina dagar kan se lite olika ut. Ibland jobbar jag med snabba projekt då jag ska göra en bild på ex 2 dagar. Då är det mycket 3d ena dagen och andra dagen mycket efterbearbetning i photoshop. Andra gånger kan jag jobba med tävlingar och då har man fokus på den tävlingen i flera veckor. Då blir det mycket bollade fram och tillbaka med arkitekterna. Mycket "gör om gör rätt" då inte ens arkitekterna vet riktigt hur det ska se ut i början. Vissa dagar kan jag sitta och färglägga planer i illustrator eller räkna areor i autocad, så jag kan göra mycket olika grejer J
/FRIDA

Hej,
Jag arbetar som 3D designer på ett event företag som designar både små och stora event alltifrån en monter på en mässa till galor i Globen. Våra kunder sträcker sig ut till alla världens hörn.

Mina dagar på kontoret är inte den andra lik. Och det är till min förtjusning! Våra projekt kan vara stora som små men i korta drag så är det snabba puckar som gäller. Utefter kundens behov skapar vi en design av inredning och grafik för att få fram en helhet till kundens specifika ändamål.

Med våra 3D ritningar visar vi i förväg hur eventet kommer att se ut. Det hjälper oss även i den kreativa processen när vi tar fram en lösning. Det säkerställer att alla är överens om hur slutresultatet skall bli. Vi gör 3D ritningar för alla sorters event, mässmontrar, middagar och konferenser, men även fasta installationer. Vilket skapar variation i arbetet och det tycker jag är riktigt kul! Jag får även bege mig ut och reka lokaler, vara med på kundmöten och även vara med på uppbyggnaden av eventen.
/RIHAN 

Hej,
Jag arbetade som 3D visualiserare på ett visualiseringsföretag här i Stockholm. Mina dagar var ganska lika varandra med i stort sett samma arbetsuppgifter och samma typ av projekt varje dag.

Jag gjorde två typer av projekt, snabba projekt och projekt där kvalitén skulle vara hög där det fanns mer tid.

I början av ett projekt så fick jag alltid en moodboard av antingen en kollega eller av kunden och eventuellt även en 3D-fil. Därefter var det bara att sätta igång med placering av möbler, materialsättning och ljussättning i samband med att försöka få den känslan kunden var ute efter.

Mitt fokus var till största delen 3D och främst materialsättning och ljussättning.

Modellering skedde om en 3D-fil på en planlösning inte fanns eller om en specifik möbel inte fanns att köpa ner. Jag gjorde även till och från efterarbetning av bilderna i Photoshop. Jag hjälpte även de andra visualiserarna på kontoret med exempelvis materialsättning eller allmänna 3D-problem när det behövdes.
/DANIEL 
(Du kan gå in på http://www.3darchitettura.com/daniel-reutersward/ och läsa mer om Daniels tankar kring visualisering)

Hej,
En vanlig arbetsdag för mig kan variera en del men består av samma utgångspunkter. Det kan vara projekt som ska göras på bara ett par dagar. Det kan också vara projekt av större skala som ska göras på ett par månader och inte bara innefatta bilder utan även andra delmoment som tex. Solstudier(animeringar). Nästan allt tekniskt arbete sker inom 3ds max och Photoshop.

Jag har börjat jobba mer och mer växlande mellan dessa för att få ett ännu bättre arbetsflöde som passar mig. Övrigt arbete som dialoger och samtal samt genomgång av projekt sker tillsammans med projektledaren, som även har den muntliga kontakten med kunden.

Problemlösning är en daglig rutin och det är otroligt viktigt att kunna felsöka för det är så man ständigt lär sig nya grejer, utvecklas och blir ännu mer självständig i projekt. Men vi har ändå alltid en öppen dialog med varandra för att bolla idéer och förslag på hur en bild kan bli bättre.
/STEFAN

Hej,
Det är väldigt olika hur dagarna ser ut, igår t.ex. arbetade jag med dom sista detaljerna på en skola i Bilbao. Ofta är designen inte helt satt från början utan man testar olika idéer tillsammans med kunden. I många fall så har dom inte sett sin design i 3d och därför blir det mycket bollande fram och tillbaka, vilket kan vara kul speciellt om man får igenom lite egna idéer i projektet. Det tar ofta fram till sista dagen/dagarna tills kunden har bestämt sig för den slutgiltiga geometrin, vilket gör att man parallellt får arbeta med ljussättning, material och post-arbete. Just därför är det viktigt att ha satt kamerapositionen tidigt i projektet vilket gör att man inte behöver vänta på att bli klar med en del av projektet innan man börjar med nästa.

Så just igår var en rolig dag för mig, en annan dag kan det vara enbart speed-modellering. 
/DAVID