Göran Hellborg Utbildningsledare Visualisering av arkitektur / Visualisering av Rum, Inredning och Produkter 070 630 99 33 Arkitekt SAR/MSA

Exempel från utbildningen

 "IKEA:s katalog innehåller snart inte längre fotografier av miljöer och inredningar, utan allt kommer att vara 3 D-­modeller som visualiserats. Så är det idag på vår hemsida. Interaktiva produktkataloger med mixed reality hör framtiden till"
Claes Nordin, Assignment Leader Product Communication, IKEA of Sweden AB

------

EXEMPEL FRÅN UTBILDNINGEN - PROJEKT KRYSSNINGSFARTYG - 5 VECKOR HELTID

Här får du se ett exempel på en uppgift i kursen "3DIV" i årskurs 2.
Till höger ser du exempel på vad de studerande producerade under kursen.

Individuell uppgift  / Paruppgift

Mål och syfte
 
Målet med inlämningsuppgiften är att du med hjälp av tidigare erhållna kunskaper och färdigheter i varumärkesbyggande, design management, inredningsdesign, arkitektur och digitala verktyg, ska kunna producera och presentera säljande visualiseringar på för delar av ett kryssningsfartyg.

Syftet är att utveckla dina kunskaper och färdigheter som visualiserare inom såväl stillbilder som rörlig visualisering. Du gör självständiga val inom ramen för tillhandahållet underlag och kravspecifikation.

Uppgift

Kunden har begärt att kryssningsfartyget ska locka en förmögen målgrupp som söker lyx, status och hög service. Kryssningsfartyget ska ha ett starkt varumärke med tydlig identitet, stil och innehåll, både när det gäller arkitektur, inredning, design och grafisk design samt utbudet av restauranger, barer, caféer, spa, pooler, underhållning och aktiviteter.

Några av kundsegmenten vill att kryssningen ska ge en avkopplande, rogivande, fridfull vistelse medan andra kundsegment söker äventyr, action, sportaktiviteter och ett intensivt nöjesliv.

En del av er blir indelade i par, andra kommer att arbeta individuellt beroende på utrymmenas storlek och komplexitet. Det finns ett digitalt ritningsunderlag (2D CAD) med planer, sektioner och uppställningar med detaljritningar att utgå ifrån och som du ska använda för att bygga upp digitala modeller i 3D Studio Max. Tillhandahållna material- och inredningsspecifikationer ska följas. Möbler och inredningar kan behöva modelleras.

På fartyget ska följande utrymmen visualiseras: PUB Forward, Truckers, Coffee shop, Forward stairs, Shop, Selfservice area, Dining area, Childrens area, Lobby area, Bar Lounge och Top Bar.

Använd dig av moodboards eller andra professionella verktyg, för att visa idé, känsla och uttryck för kryssningsfartygets arkitektur, inredning och möbeldesign samt exempel på aktiviteter.

Du ska kunna visa på din design-process och tydliggöra hur visualiseringar och rörligt material fullföljer idéprocessen

Skapa minst 3 visualiseringar individuellt, av ditt tilldelade utrymme, som representerar kundens önskemål. (behöver inte vara high-end). Visualiseringsmotor enligt eget val.

Skapa rörligt material i realtid i spelmotorn UE4 och VR. Detta kan göras individuellt eller i grupp. Lägg ihop ditt material till en presentation. (10 minuter)

Förberedelser

Research på Kryssningsfartyg genomförs delvis i undervisningen men bör kompletteras med egen research. Använd hemsidor för att finna underlag och om möjligt kontakta dem.